Dijaki četrtega letnika waldorfske gimnazije so se s spremstvom in v varstvu dobro uigrane ekipe učiteljev v zadnjem tednu letošnjega avgusta podali na dolgo ekskurzijo po deželah Nemčije, Švice, Francije, Španije in Italije. To posebno preizkušnjo smo z vedno novim letnikom in z istim jedrom spremljevalcev ponovili že štirinajstič. Seveda te množice mladih ljudi ne vodimo na turistične počitnice, temveč na posebno izkušnjo pouka zgodovine evropske arhitekture, ki se odvija ‘in situ’ (na mestu samem).
Tam, kjer stoji čudovit grad Chenonceau, mogočna katedrala v Chartresu, sodobne proizvodne dvorane in objekti arhitekta FrankO’Gherija, Tadao Anda, Zahe Hadid v Vitri ali kakšna druga pomembna stavba, se ustavimo in si jo ogledamo. Verjamemo, da tega posebnega občutka doživetja prostora stavbe, ko jo obideš in vstopiš vanjo, ko te prevzamejo posebne dimenzije, ki jih sonce in veter, mir ali nemir kraja podkrepijo, ni mogoče predstaviti na boljši način. Vsako obdobje pretekle zgodovine človeštva se nam skozi prizmo arhitekture stavb, ki so jih takrat zgradili ljudje, razkrije na nov, poseben način, ki ga je tako laže doumeti. Vsaka umetnina je materialen dokaz mišljenja in hrepenenja nekega časa. Učitelji se seveda zavedamo, da vsa občutja dijakov, vsi podatki, ki se naj bi jih naučili, ne bodo nujno dosegljivi takoj. Nam pa starši povedo, da so o vsem doživljanju lepot izvedeli šele čez čas, celo leto mine, preden mladi spregovorijo o svojih takratnih izkušnjah. Med samim potovanjem se ob razlagah in učnih urah, ob predstavitvenih referatih dijakov in skiciranju stavb, ki jih narišemo, da postanejo dimenzije, način gradnje in okrasje bolj domači, poučimo o razvoju arhitekture v Evropi, o vplivih zgodovinskih dogodkov, pokrajine in vremenskih razmer na vsako izmed posameznih obdobij.
Kje bolj natančno pa smo potovali in kaj smo si ogledali? Če je le mogoče, obiščemo waldorfske šole v tujini in se veselimo gostoljubja, ki nam ga nudijo. Tole je načrt našega potovanja:
- Ponedeljek, 24. 8. Ljubljana, Überlingen, Wahlweis
- Torek, 25. 8. Vitra, Basel, Dornach
- Sreda, 26. 8. Ronchamp, Pariz
- Četrtek, 27. 8. Versailles, Pariz
- Petek, 28. 8. Pariz
- Sobota, 29. 8. Pariz
- Nedelja, 30. 8. Chartres, Chenonceau, Poitiers
- Ponedeljek, 31. 8. Toulouse, Carcassonne
- Torek, 1. 9. Figueres, Barcelona
- Sreda, 2. 9. Barcelona
- Četrtek, 3. 9. Arles, Camargue, Les Stes. Maries de la Mer
- Petek, 4. 9. Les Stes. Maries de la Mer
- Sobota, 5. 9. Pont du Gard, Orange, Avignon
- Nedelja, 6. 9. Marseilles, Fragonard, Genova
- Ponedeljek, 7. 9. Pisa, Ravena
- Torek, 8. 9. Ravena
- Sreda, 9. 9. Vicenza, Conegliano
- Četrtek, 10. 9. Benetke, Ljubljana
Mogočna ustvarjalnost, ki je navdihovala neznane obrtnike in odlične arhitekte pred mnogimi stoletji k novim in novim rešitvam, vodi ustvarjalce še danes in vse to mladi opazijo.
Ob proučevanju zgodovine evropske arhitekture pa poteka vzporedno še drugo, skrito ‘proučevanje’. To je pregledovanje, sprejemanje in razumevanje lastnih sposobnosti, veščin in čustvovanja vsakega posameznega dijaka. Seveda pa to stopa v korak s sprejemanjem vseh teh lastnosti tudi pri sošolcih in učiteljih. To skrito učenje in vaja je za mlade življenjskega pomena, ker se na potovanju vsi preizkusijo in spoznajo, kako so trpežni, kako veliko lahko zdržijo in kako pogumno in tovariško vstopijo v vsak novi dan. To je ta skriti zaklad, ki ga ob zaključku šolanja ponesejo s seboj.
Videti to čudovito ustvarjalnost ljudi iz preteklosti, neustavljivo lepoto del sodobnih arhitektov in oblikovalcev – to je tista spodbuda in vera, ki jo mladi potrebujejo za pogumno življenje in uspehe v lastni odrasli dobi.
V vse to učitelji trdno verjamemo in vemo, da se je za to vredno vsako leto znova podati na to dolgo in preizkusov polno pot.