Psihologi zelo hitro ugotavljajo, kako nevarni so lahko pametni telefoni za možgane najstnikov. Raziskave so odkrile, da se pri osmošolcih, kadar uporabljajo socialne medije, nevarnost depresije dvigne za 27 %. Pri otrocih, ki uporabljajo telefone najmanj tri ure na dan, je veliko več možnosti, da zapadejo v samomorilnost. Nedavna raziskava pa je odkrila, da je stopnja samomorov med najstniki v ZDA zdaj zasenčila število umorov, vzrok za to pa so pametni telefoni.
Toda pisno pričevanje o nevarnostih pametnih telefonov je po besedah pedagogov Joea Clementa in Matta Milesa, avtorjev knjige ‘Izobraževani preko zaslonov’, prisotno že približno desetletje. Izkušena učitelja razkrivata, da zaradi pretirane uporabe tehnologije naši otroci postajajo neumnejši.
Clement in Milles trdita, da bi nam moralo dejstvo, da sta dva velikana tehnološkega napredka v zgodovini Bill Gates in Steve Jobs le redko dovolila svojim otrokom, da se igrajo s proizvodi, ki sta jih pomagala ustvarjati, povedati vse.
‘Kaj je tisto, kar ta dva svetovna tehnološka voditelja vesta o lastnih proizvodih, kar njuni kupci ne vedo?’ sta pisala avtorja knjige. Glede na naraščajoče dokaze je odgovor v tem, da ima digitalna tehnologija veliko moč povzročanja odvisnosti.
Leta 2007 je Gates, bivši generalni direktor podjetja Microsoft, določil zgornjo mejo časa pred ekranom, ko se je pri njegovi hčerki začela razvijati nezdrava navezanost na video igre. Prav tako tudi ni dovolil otrokom, da bi imeli mobitele, dokler niso bili stari 14 let. (Danes je povprečna starost otroka, ki dobi svoj prvi telefon, 10 let.)
Jobs, ki je bil do svoje smrti leta 2012 generalni direktor Appla, je leta 2011 v intervjuju v New York Timesu razkril, da je svojim otrokom prepovedal uporabljati iPad, ki je ravno takrat prišel na tržišče. ‘Mi odločamo, koliko tehnologije bodo naši otroci lahko uporabljali doma,’ je Jobs povedal novinarju Nicku Biltonu.
V knjigi ‘Izobraževani preko zaslonov’ sta Clement in Miles prikazala, da bogati starši iz Silicijeve doline očitno bolje kot splošna javnost poznajo nevarnost zasvojenosti od pametnih telefonov, tablic in računalnikov, kljub dejstvu, da se ti starši preživljajo z ustvarjanjem in raziskovanjem te tehnologije.
Bill Gates svojim otrokom ne bi dovolil imeti mobitela pred štirinajstim letom, ker bi se bal, da bi pred ekrani preživeli preveč časa.
‘Zanimiva je misel, da so v moderni javni šoli, kjer od otrok pričakujejo, da uporabljajo elektronske pripomočke, kot so iPadi,’ sta napisala avtorja, ‘otroci Steva Jobsa med edinimi, ki so iz tega izvzeti.’
Jobsovi otroci so zaključili šolo, zato ni mogoče vedeti, kako bi se pokojni soustanovitelj podjetja Apple odzval na izobraževalno tehnologijo ali ‘edtech’, kot jo imenujejo. Toda Clement in Miles trdita, da bi Jobsovi otroci, če bi danes hodili na povprečno javno šolo, v razredu uporabljali veliko več tehnologije, kot so je v času odraščanja doma.
To je, kot trdita avtorja, povprečna šola. Številne posebne šole v Silicijevi dolini, kot je waldorfska šola, pa vidno uporabljajo zelo malo tehnologije. Uporabljajo table s kredo in svinčnike št. 2. Namesto da bi se učili kodirati, se otroci učijo veščin, kot so sodelovanje in spoštovanje. Na šoli Brightworks se učijo otroci kreativnosti tako, da zidajo in obiskujejo pouk v drevesnih hiškah.
Edtech ne bo ‘zdravilo za vse’
Edina koncesija, ki jo je Gates dal pri tehnologiji, so popusti študentom in izobraževalnim ustanovam. V letih, odkar je vpeljal svojo gospodinjsko politiko, se je milijarder filantrop močno zanimal za individualizirano izobraževanje, kjer uporabljajo elektronske pripomočke, ki jim pomagajo oblikovati učne načrte za vsakega dijaka.
V nedavnem blogu je Gates slavil šolo Summit Sierra, ki se nahaja v Seattlu, in ki najprej poišče učenčeve cilje (da se vpiše na določeno fakulteto), potem pa pripravi pot do njihove uresničitve. V bolj osebnem učnem okolju prevzamejo učitelji vlogo trenerjev, ki učencem pomagajo, da jih spet spravijo na pravo pot, ko se jim zatakne ali so raztreseni.
V teh primerih tehnologijo uporabljajo kolikor se da specifično in na načine, ki jih Gates priznava kot koristne za razvoj učencev, in ne za zabavo.
‘Individualizirano učenje ne bo zdravilo za vse,’ je napisal. Toda Gates verjame, da bi ta pristop lahko mnogim mladim ljudem pomagal, da kar se da najbolje izrazijo svoj talent.